Storyworld Spotlight

Storyworld Spotlight

Wakawaka! 40 Jaar PAC-MAN

Over de arcade-legende PAC-MAN

PAC-MAN™&©BANDAI NAMCO Entertainment Inc.

Een van de beroemdste figuren uit videogames bestond in 2020 alweer 40 jaar: PAC-MAN!

Het iconische gele happertje veranderde de gamewereld voorgoed en bleef al die jaren razend populair. Om dat te vieren hebben we bij Storyworld van oktober t/m december 2020 het maakproces achter de game in de schijnwerpers gezet.

Game-changer

PAC-MAN is een echte game-changer in de wereld van arcade-videogames. Wist je bijvoorbeeld dat het de eerste game was die een iconisch en herkenbaar personage als hoofdpersonage gebruikte? En minstens zo revolutionair was ook de videogame-marketing voor PAC-MAN en de uitbreiding van het spelpubliek naar vrouwen en andere demografische groepen.

Spelontwerp, thema's en kleuren

In de expo ontdekte je bijvoorbeeld de cruciale rol van het spelontwerp van PAC-MAN. Ontwerper Toru Iwatani en zijn team keken doelbewust naar thema's en onderwerpen die vrouwen en niet-gamers interesseren en terug zouden willen zien in een game. Denk aan gebruik van felle kleuren en gemakkelijkere levels aan het begin. Op die manier braken ze elke regel in het boek. En dat bleek een succes!

De eerste potloodschetsen, PAC-MAN-posters en collectors items

Als enige museum in Europa kreeg Storyworld officieel toestemming en medewerking van de Japanse videogamestudio BANDAI NAMCO Entertainment Inc. om objecten tentoon te stellen voor publiek. De expo bevatte daardoor onder meer de eerste potloodschetsen van PAC-MAN en de eerste Japanse PAC-MAN-posters en -advertenties.

Uiteraard haalde Arjan Terpstra, curator van de expositie en mede-auteur van het aankomende PAC-MAN jubileumboek, ook van over de hele wereld bijzondere PAC-MAN collectors items uit de jaren ’80 en ‘90 naar Groningen. En niet te missen waren de originele arcade-kasten waar je zelf PAC-MAN op kon spelen!

Meer weten?

PAC-MAN werd geboren op 22 mei 1980 en werd onmiddellijk razend populair. Eerst in de arcadehallen en daarna in de popcultuur. Met een merkherkenningspercentage van 90% wereldwijd, blijft PAC-MAN een van de meest geliefde en erkende merken ter wereld.

Meer weten over de festiviteiten rondom PAC-MAN's 40ste verjaardag? Ga naar:

Foto: Jongens spelen PAC-MAN, 1984 Scheveningen © Han Singels

Meer weten?

Mis niks met
The Storyworld Gazette

Bring it on